Hoe kan ik mijn vergoeding terugkrijgen
1. Wanneer wordt de commissie berekend?
De commissie wordt berekend op het moment dat de klant jouw aanbod accepteert. Het is een vergoeding voor het gebruik van het platform en het sluiten van de transactie. In sommige gevallen, wanneer de opdracht uiteindelijk niet wordt uitgevoerd, kun je een verzoek indienen voor terugbetaling van de berekende commissie.
2. Wanneer kan ik een verzoek voor terugbetaling van de commissie indienen?
Wanneer de transactie na de overeenkomst daadwerkelijk niet wordt uitgevoerd, kun je een verzoek indienen voor terugbetaling van de commissie door binnen 30 dagen een verzoek in te dienen. Het is belangrijk dat de terugbetaling wordt verleend wanneer de transactie door toedoen van de opdrachtgever is geannuleerd. In uitzonderlijke gevallen kunnen we ook een verzoek voor terugbetaling accepteren wanneer de annulering plaatsvond om objectieve, onvermijdbare redenen die buiten jouw controle liggen. Meer informatie hierover vind je in punt 4.
3. Hoe dien ik een verzoek in voor terugbetaling van de commissie?
- Inloggen.
- Ga naar het tabblad Mijn offertes → Geaccepteerde of Archief, klik op het pictogram met drie stippen in de rechterbovenhoek van de opdracht en kies "Vraag terugbetaling van de vergoeding".

Vul het verzoek in door de reden op te geven, de situatie te beschrijven en de benodigde documentatie bij te voegen.
Elke aanvraag wordt door ons gecontroleerd en op basis daarvan wordt een beslissing genomen over de terugbetaling van de commissie.
Om de commissie terugbetaald te krijgen, zorg ervoor dat je materiaal verzamelt dat aantoont dat het transport niet heeft plaatsgevonden, in het bijzonder:
- een schriftelijke bevestiging van de annulering van het transport door de opdrachtgever, bijvoorbeeld per e-mail of sms (met zichtbaar adres/naam van de opdrachtgever);
- fotodocumentatie van het object, als het niet opgehaald kon worden vanwege defecten of afwijkingen in de opgegeven en werkelijke afmetingen;
- bevestiging van pogingen om contact op te nemen met de opdrachtgever in geval van geen reactie, bijvoorbeeld screenshots van gemaakte telefoongesprekken of verzonden berichten;
- als je voertuig defect is en dit het transport heeft verhinderd – foto’s of een factuur voor de reparatie van het voertuig.
4. De terugbetaling wordt geaccepteerd als:
- Je de benodigde documenten hebt ingediend die de annulering van de transactie bevestigen.
- Het transport niet is uitgevoerd door toedoen van de opdrachtgever, bijvoorbeeld als de klant het transport heeft geannuleerd of een wijziging in de vooraf afgesproken voorwaarden heeft gevraagd. Deze "schuld van de opdrachtgever" moet worden bevestigd in de bijlagen bij het verzoek.
- In uitzonderlijke gevallen kunnen we de aanvraag accepteren wanneer de verantwoordelijkheid voor de annulering niet duidelijk bij de klant ligt, maar er objectieve, externe omstandigheden zijn die de uitvoering van de dienst onmogelijk maakten. Dit kan bijvoorbeeld een defect van jouw voertuig zijn. In dergelijke gevallen nemen we altijd een individuele beslissing.
5. De terugbetaling wordt niet geaccepteerd als:
- Het transport heeft plaatsgevonden.
- Je het verzoek om terugbetaling hebt ingediend zonder de vereiste documenten bij te voegen.
- Je de vereiste documenten niet op verzoek hebt ingediend.
- De bijgevoegde documenten onvoldoende zijn. Vergeet niet dat de bijlagen de reden voor jouw verzoek moeten bevestigen.
- Jij zelf hebt besloten het transport te annuleren.
6. Hoe dien je correcte verzoeken in?
Als de klant de opdracht annuleert, vraag dan om bevestiging. Je hebt hier recht op – de klant heeft met het accepteren van jouw aanbod een transactie met jou gesloten en moet de annulering van de overeenkomst bevestigen.
Stel belangrijke zaken schriftelijk vast – via e-mail, sms of berichten op het platform.
Documenteer de voortgang van mislukte transacties, bijvoorbeeld als de lading slecht verpakt is – maak een foto.
7. Wat moet je in gedachten houden om annulering van de transactie te voorkomen?
Plan je routes en opdrachten. Zorg ervoor dat je in staat bent de opgegeven opdracht uit te voeren voordat je een aanbod doet. Als het aanbod niet meer geldig is, trek het dan in.
Communiceer met de opdrachtgever. Als je twijfels hebt, stuur dan een bericht naar de opdrachtgever voordat je de transactie afrondt. Stel de klant vragen. Houd er rekening mee dat veel opdrachtgevers niet veel kennis van transport hebben. Ze kunnen belangrijke informatie voor jou niet in de advertentie vermelden.
Beschrijf je aanbiedingen in detail. Informeer klanten over belangrijke organisatorische zaken, zoals de tijden waarop de service wordt uitgevoerd of de betaalmethoden die je accepteert. Als de door jou voorgestelde voorwaarden veranderen, bewerk dan je aanbieding. Geef realistische prijzen, bied geen te lage prijzen aan.